Sunday, June 5, 2011

sejarah episode 2 " kabinet bayangan"


"sejarah". sekali lagi aku menggunakan perkataan ini kerana ia amat significant bagi aku. oleh itu, masa cuti inilah akan ak gunakan untuk aku simpulkan kisah suka duka aku yang telah aku lalui sepanjang aku digelar sebagai seorang pelajar IPTS. kisah benar ini adalah merupakan kisah pengorbanan disebalik perjuangan yang telah dihadapi untuk membahagiakan "umat" yang berada disekeliling aku pada ketika itu.

"sejarah yang panjang dan memenatkan". itulah yang dapat aku simpulkan pada kisah aku kali nie. bagaimana aku terpaksa menanggung segala tanggungjawab dan amanah untuk membawa perubahan pada kelas dan akhirnya telah membawa kepada sebuah konflik dan isu yang telah menyebabkan aku tawar hati pada kelas "e-generation".  ak terpaksa menghadapinya secara keseorangan walaupun "jentera" kepimpinanku telah dipilh melalui " arus gelombang demokrasi". namun, apa yang aku boleh katakan adalah
"jentera yang ada kini, sekadar ada sahaja". tidak berfungsi! " kabinet bayangan".

kenapa aku katakan begini?.sbb setiap apa yang dirancang adalah atas usahaku dan setiap perlaksanaanya adalah atas keringat dan tenagaku!. bukan untuk mengungkit, tapi inilah hakikatnya.. akhirnya, aku juga telah dipertikaikan !.. kawan2 aku yang lain sudah mula tidak mempercayai atas usahaku. mereka kini tidak lagi menyokong atas segala perancanganku untuk membawa perubahan pada kelas. akhirnya telah muncul kelompok yang menentangku!. mereka sudah tidak lagi menyertai setiap program yang aku laksanakan untuk mereka.

so, apa yg berlaku selepas itu?. aku terpaksa merayu dan menerangkan secara detail kepada mereka atas apa yang berlaku sebenarnya.. aku telah dihentam!.. akhirnya, konflik dan krisis telah menguasai dalam kelas. kesannya, kepimpinan ku sudah mula bergolak!. cemuhan dan lontaran ayat sindir-menyindir sudah mula mendapat tempat dalam diri mereka. tatkala, aku dihentam sebegitu hebat, tiada siapa diantara "kabinet bayangan" muncul untuk menyelesaikan masalah ini. sudahnye, aku terpaksa mengakui "kekalahan"ini dengan aku terpaksa merayu dan merintih agar mereka mempercayai akan usaha aku! tujuan aku adalah satu:
"menyelamatkan kelas dari terus berkonflik dan berkrisis". aku telah berusaha untuk mendekatkan diri pada mereka dengan menanyakan apakah punca yang sebenarnya berlaku?. 
akhirnya, mereka telah bersuara dan mereka telah mengatakan yang gagal untuk memimpin jentera "kabinet bayangan".

mmg sudah tidak dapat dinafikan yang aku telah gagal menguruskan"kabinet bayangan" ini. aku amat begitu manja dan tidak tegas dalam setiap apa yang aku lontarkan. mereka yang menjadi sebahagian "kabinet"ini adalah insan yang tidak berpengalaman dan tidak berminat sebenarnya untuk memimpin kelas. tapi disebabkan kepercayaan dan mandat yang telah diberi, telah menyebabkan mereka terpaksa "pikul" beban ini.
namun begitu, aku tetap berusaha untuk mendidik "exco" ini dengan mengajarkan mereka cara pengendalian majlis dan program yg betul. tapi, setelah tugas dan amanah diberi, mereka seolah tidak pernah berusaha untuk menonjolkan bakat dan usaha mereka. sudhnya, mereka lepas tangan dan mereka telah menyerahkan tugas itu kepada aku yang sudah terpikul dengan tanggungjawab!.
aku tetap bersabar!. alhamdulillah, program yang dijalankan telah berjalan dengan lancar.
tapi "kabinet bayangan"ini amat suka dan mengatakan "ini usaha bersama".

urm...namun hakikatnya, ( kowang fikirkan?)... tapi aku tetap tersenyum dan berharap kejayaan program yang pertama akan memberi suntikan semangat kepada "exco" untuk berusaha lebih keras dan menjadi seorang yang lebih rajin dan yakin. oleh itu, aku teruskan dengan projek yang kedua dengan harapan mereka yang terpilih untuk pengurusan program dapat menjalankan tugas dengan baik.
tapiiiiiii..

"ayat sejarah episode 1: mereka telah lena dengan sejarah lepas yang "membanggakan"mereka sehingga mereka lupa pada tanggungjawab".
----
hancur hati aku! akan melihat apa yang telah terjadi!. sudahlar, mereka ini manusia yang begitu dekat dengan kehidupanku sehingga mereka tergamak melakukan sebegitu terhadapku!.. "lepas tangan"!. bersifat macam orang bodoh dan seolah tidak mengetahui apakah yang harus kalian lakukan". namun begitu, aku tetap diam! aku tetap diam! aku tidak mampu untuk memarahi mereka kerana mereka adalah golongan yang "selalu"bersamaku!. bagiku, biarlah aku berusaha keseorangan kerana mahu program ini berjaya!.
alhamdulillah, program berjalan dengan berjaya dan kelas sudahpun mendapat tempat dalam bual bicara dari rakan-rakan kelas yang lain.  seperti biasalah, exco ini akan cuba untuk mendapatkan tempat untuk setiap "sejarah" yang telah tercipta ini!...tapi! aku tetap diam dan terus membiarkan perbuatan mereka..

jika kalian dapat mendengar segala isi hati aku!..akan biarkan ia bersenandung di setiap bisikan corong telinga kalian. tentang apa yang aku harapkan dari kalian..
aku boleh sahaja meneruskan apa yang telah berlaku! tapi kalian larr rugi, kerana setiap masa yang penuh dengan ilmu telah kalian bazirkan begitu sahaja..
sedarkah, bila lagi kalian akan mengendalikan program dan majlis pada masa akan datang?.
mampukah kalian untuk mengendalikan sesuatu program jika kalian mempunyai sikap "malas","lepas tangan" dan "suka berbangga pada sejarah yang lepas".
adakah sikap kalian ini, akan diterima dan dipercayai oleh orang lain?.
urm.. aku boleh saja bantu! tapi adakah kalian ini sudah sedia untuk dibantu!..
korang fikirkan lah!

kepada rakan-rakan kelas ku! berilah aku peluang!....




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kunjungan ku!!