Monday, May 9, 2011

sejarah Episode 1

Assalamualaikum..
hu3.. sekian lama aku menghilangkan diri, kali ini aku muncul dengan entry yang terbaru!. aku bukan mahu menjauhkan diri ini dari terus menulis tapi aku kini jauh dengan line "internet"..maklom lar.. aku mana ada broadband!.

sepanjang cuti kali nie, aku boleh katakan yang aku kali ini "bz" dengan bermacam2 hal! pelbagai cerita suka duka kehidupan yang telah aku tempuhi. tapi itu semua kenangan bagiku! aku masih lagi percaya akan kata
"Sejarah akan mengajar kita erti kehidupan".

Aku mmg minat sejarah! sebab itu sejarah aku A dalam SPM, bukan itu sahaja, aku juga dapat A dalam subjek Pengajian Malaysia.. Ha3 ( nak bangga sekejap).

sejarah yang aku nak maksudkan kali ini adalah"kisah lepas jadikan ia sebagai peringatan untuk pada masa akan datang

dalam setiap keindahan bahasa yang aku lemparkan, tidak bermaksud aku lemah dari segi hujah!
dalam setiap kelembutan pada tingkah lakuku , tidak bermaksud aku lemah tidak bermaya.
dalam setiap keterbukaan ku , tidak bermaksud aku boleh berkompromi mengenai perkara sensitiviti!.

ada diantara mereka kini masih lagi lena dengan sejarah yang telah membanggakan mereka. bila difikirkan kembali, "sejarah" yang mereka bangga itu tidak perlu diraikan jika "sejarah" itu bukan datang dari usaha kita.
"Sejarah" yang mereka capai itu telah membutakan mata mereka untuk berusaha lebih maju kehadapan walaupun bukan mereka yang melakarkan "sejarah"itu.
tapi bak kata mereka " Sejarah" itu harus dikongsi secara bersama-sama.

tapi adilkah ia jika pengorbanan untuk mendapatkan
 "sejarah"itu hanya dilakukan oleh sebelah pihak sahaja?.

(sedangkan yang sebelah pihak lagi hanya menumpang hasil usaha orang lain..)

dan wajarkah ia untuk dikongsi secara beramai-ramai?..

Soalan aku :  rasa puaskah ??!. (anda Jawab)
aku bukan untuk mengungkit cerita "sejarah"ini.
tapi aku mahu umat ini tadi sedar akan menghargai usaha orang lain.
jangan jadikan "sang peng 'usaha'" ini tadi sebagai bahan guna2 jer.
bila susah, kalian cari tapi bila senang ?..
pelbagai ayat kalian dendangkan tapi satu pun tidak boleh pakai!.
bukan nak mengutuk! tapi inilah hakikat nyer..
"sejarah" yang korang banggakan belum mencapai spesifikasi yang ditetapkan!.
itu semua "propa".!

umat ini tadi suka melakukan kerja pada saat2 terakhir.
tapi tidak pernah untuk mencuba memanfaatkan masa yang diberi
untuk membuktikan yang kalian juga ada "bakat & kemahiran".
sudahnya, kalian telah memanfaatkan "bakat & kemahiran "orang lain 
untuk menyelamatkan masalah anda!.

so. adakah ia perlu dibanggakan!.. ( anda fikir)

buktinya, setiap kerja yang last minute nie
akan menyebabkan kalian seringkali tertinggal "fakta" asal pada setiap tugasan!
sudahnya, bagi kalian, "janji Siap"! betul tak?..
tapi pernahkah kalian fikir, siapa yang telah berusaha keras untuk membetulkan setiap
kesalahan "fakta"tadi?.
kalian lebih gemar menjadikan teknologi ini sebagai bahan untuk bergembira!.
meluahkan perasaan dengan menggunakan bahasa yang pelbagai makna..
maknanya pula selalu menggambarkan yang diri kalian yang paling "mulia"..
tapi hakikatnya, itu semua indah khabar dari rupa!.

rupa indah yang menarik belum tentu menjanjikan keindahan pada hari esok!.
sekadar rupa cantik tapi kerja hampeh!!!..tak guna jugak..
biar bodoh, asalkan kita rajin berusaha..
janganlah kalian bersifat bodoh sombong!.. hidup nak iye2 jer

sedih sangat bila "sang pengusaha " ini tadi telah bermati-matian untuk berusaha mengubah dan membantu teman-temannya untuk berubah .. tapi hakikatnya, dia hanya sekadar membantu!. tapi teman-temannya masih lagi diulit dengan "sejarah" yang telah membanggakan dirinya..

sedarlah...!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kunjungan ku!!