Friday, December 10, 2010

membentuk kempipinan yang berkebolehan

ini adalah sambungan cerita dan harapanku dalam azam maal hijrah!.
aku ada menulis mengenai transformasi yang ingin aku laksanakan dalam kempipinan kelas aku.
oleh itu, aku mahu transformasi ini akan dapat membentuk kempipinan yang berkebolehan dan mampu memberi perkhidmatan yang baik pada rakan kelas yang lain.

persoalannya bagaimana?
mereka yang menjadi sebahagian jentera kempipinanku akan diberi pendedahan dan taklimat mengenai apakah misi dan visi kempipinan aku pada kali ini. tambahan pula,mereka akan diberi tugasan untuk merancang dan melaksanakan program yang akan dilaksanakan mengikut bahagian exco yang telah ditetapkan.


mereka juga dibenarkan membuat keputusan untuk memikirkan kaedah terbaik untuk menyelesaikan segala permasalahan yang timbul dalam peringkat exco tanpa dicampuri oleh  pihak tertinggi kempipinan.

aku akan menggunakan konsep PRICE
p - planning
R- respond
I- implementation ( pelaksanaan)
C- control ( mengawal)
E- evaluation ( penilaian)

dengan adanya konsep ini, ia akan bertindak sebagai landasan atau laluan kepada exco untuk membuat program dengan baik serta dapat meningkatkan kecekapan dan kemahiran jentera kempipinanku.
mereka juga akan diberi kebebasan untuk bersuara serta melaksanakan program namun ia mestilah mengikut keperluan dan kesesuaian. kebebasan yang diberi tidak perlu ditafsir dan diamal secara salah dan negatif. bagi mengelakkan berlakunya salah faham mengenai konsep kebebasan, mereka ini akan dipantau oleh aku sebagai ketua. kebebasan bersuara hanya boleh diluahkan dalam bentuk fakta dan tidaklah melibatkan sensitiviti orang lain. tambahan pula, konsep musyawarrah akan dilaksanakan bagi mencapai konsep kebebasan tadi.

setiap program yang dirangka haruslah mempunyai matlamat dan objektif serta perlu melibatkan penyertaan yang positif. apa yang paling penting adalah pengisiannya yang sungguh bermakna dan dapat diterima oleh pelajar. mungkin dana dan peruntukkan kewangan yang tidak mengizinkan serta terbatas,ia akan menyulitkan kami untuk melaksanakan program yang telah dirancang. oleh itu, aku terpaksa memikirkan kaedah dan alternatif lain untuk aku memperolehi dana dan kewangan. semua itu, haruslah bermula dengan kempipinan yang berkebolehan dan mampu memikirkan langkah penyelesaian untuk masalah ini.

aku tidak sekali akan meletakkan beban kepada barisan exco yang telah dilantik. aku akan sentiasa membantu mereka dengan sedaya upaya aku untuk menjayakan program yang bakal dilaksanakan. namun begitu, aku sentiasa memberi komitmen yang penuh kepada mereka dan mereka tidaklah seolah-olah lepas tangan kerana aku telah bersama-sama membantu rakan-rakanku.

dengan adanya langkah awal ini!aku yakin , impian dan harapan aku untuk membentuk kempipinan yang berkebolehan dan mampu memberi khidmat yang cemerlang kepadarakan-rakan lain akan tercapai sebelum aku memikirkan bagaimana untukmenjayakan transformasi kempipinan kelas pertama.

sekian..... ziefy

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kunjungan ku!!