Tuesday, December 14, 2010

beza aku dan kau!!

keruntuhan akhlak pada awal remaja! satu masalah yang telah berlaku dalam kalangan kawan2 ku yang berumur dalam lingkungan 13-15 tahun ( masih budak sekolah lagi). Betul larr kata owang

" perangai manusia jika nak masuk awal remaja, mereka akan mengalami kejutan budaya
dalam kehidupan mereka sehingga tertimbul istilah semua benda dan perkara mereka mahu cuba"

kejutan budaya? secara jujurnya, kawan2 ku kini mengalami kejutan budaya yang teramat sangat sehingga aku sendiri pun tidak boleh untuk menerima cara kehidupan mereka ( berbeza sungguh dengan perangai dowang waktu dulu). jikalau dulu, perangai dowang aku lihat semuanya baik tapi kini ??.. baik dekat rumah jer..

klo dulu, isu kampung jadi bahan bualan ( bergosip pasal orang sekeliling) kalau lepak kat taman. tapi sekarang!!
isu jantan ( pakwe) jadi topik yang paling panas dan sering menjadi bahan bualan tak kira pagi dan malam.
JANTAN, JANTAN DAN PAKWE!! aku sedar, semua owang nk dirinya nk dikasihi dan dibuai dengan kasih sayang dan manja tapi persoalannya, kau tuh masih belajar lagi kowt!! aku pon dulu pernah mengalami zaman mcm kowang tapi tak de larr kemarok nk bercouple..!! ( jelas sekali, budaya zaman dulu berbeza dgn skang).

yang peliknya, pasal seorang jantan pon!! kawan2 nak gaduh ker? perh!! tak boleh bla kowt.. mcm nk bg tahu kat dunia, yang" si Jantan ni adalah ko pyer dan takde sape yang boleh amek dari genggaman ko!!" perh!!! stupid larr wey,. banyak lagi larr jantan kat dunia nie!!
( kenapa aku gne istilah "jantan", lelaki yang kawan aku minat bukan semua nyer mendidik untuk jadi baik tapi semuanye nak amek kesempatan dan penipu!! )

"bila tegur sikit, dah mula tarik muka! urm..nak uat cm ne??
dah tak boleh nk terima nasehat owang lain"

. kowang tuh terlalu muda lagi kowt! sekolah pon tak abeh lagi. dah mula nk bercintan2 lak. ko nie jenis ape?
lebih pentingkan pakwe dari kawan ko! cbe ko ingat, klo ko susah ko cari sape??..aduyai!! ak tak paham lar..
terlau obses dengan cinta, sekali dia dah rosak kan ko!!! baru kau tahu nk  cari member.. mana pakwe ko?? dah kompirm2 dia tinggalkan ko sbb dia dah PUAS..( dah dapat barang ko).. nak menyesal dah tak gne r wey!! bwu nk pk mak bapak.. b4 nie, mak panggik g kedai, melenting!! mcm2 alasan ko bg
tapi bila sayang ko ajak g jalan2.. perh! laju pulak ko pergi yer.. seminit pon ko tak lepas yer.

bila kawan2 nk pinjam duit, 20 sen je kowt! ko tak bagi.. perh kedekut!! mcm2 alasan ko bagi
tapi mana ko pyer duit pergi ? beli topup untuk sayang ko! sedar tak, mana sumber duit tuh datang! duit tu mak pak ko bg suh uat duit belanja.. tapi ko uat per??

bila kawan nk pinjam se "mesej", larr 1 sen je kowt! maxis jer.. ade hal penting!, ko tak bagi, mcm2 alasan jugak ko bagi, kata " kedit tak cukup larr, tak de larr " tapi, mesej utk sayang ko ade pulak kedit kowt! bila kene tegur , ko ckp " larr, kedit nie nk mesej pakwe aku larr".. aduyai! sedy kowt ak dengar..

bila kawan ada pakwe encem sikit dari ko! perh, time tuh lar ko pk yg bukan2 pasal kawan ko.. " cm ner dia boleh dapat pakwe yang encem r, dah larr dia tak lawa" aduyai!!..aku pon tak paham lar.. bg aku, ko nie jeles kowt! n dalam erti kata lain, ko tak boleh tengok orang lebih dari kau!.. yang aku pelik nyer, dowang nie, bila depan tak nak cakap, tapi kowang suka cakap kat belakang2... perh! ngumpat lar tuh..

bila pakwe kesayangan ko bersembang ngn kawan ko! larr, nampak mesra sikit! dah mula nk jeles..lepas tuh gaduh!! aduyai! pakwe ko tuh, berhak ada kebebesan larr wey..biarlah dia nk tegur sapa kowt! klo betul larr dia sayang ko, uat per ko nk  risaukan kowt!... i2 belum crita lagi pasal pakwe ko tak balas mesej ko! cukup r sekadar lambat balas jer.. perh!! ko pyer mulut pon bleh tahan gak.. keje nk menyumpah jer.. cbe larr pk, mana r tahu dia hal nak uat ker? akan larr 24 jam nk mesej ko kowt! wey, ak nk tyer sikit larr.. ko tak bohsan ker mesej2 nie.. lepas tuh, menangis! n cari kter owang utk dengar ko pyer masalah..

so, jelas sekali dengan hujah aku yang cukup mantap nie, nampak sangat larr, ko nie gila2 kan JANTAN. wey, mana pergi maruah ko larr wey sial!! belajar tak sehebat mana, tapi bab cinta, ko larr nombor satu! tak de sape yang boleh nak tewaskan kehebatan ko!..perh.. jangan pk, kowang bercinta time sekolah, akan kekal sampai ke jinjang pelamin? klo sampai, alhamdulillah lar, tapi ak takowt, sampai jinjang katil dulu, baru sampai jinjang pelamin, sbb dah malu.. itu pon boleh jadi jugak..

aku bukannya nk mendoakan ko mcm tuh! tapi anggaplah ini sbg luahan seowang kawan yang jauh lebih berumur dari ko!dalam erti kata lain, nasehat larr!.. aku tak nak paksa ko utk terima semua nie..itu hak ko! pe yang pasti aku dah lepas.. aku malas nk tegur owang sangat! ak harap ko boleh sedar sendiri sebelum ko dah sesat nanty.. bercinta utk masa umur ko cm nie, tak berapa nk sesuai larr..tapi klo nk berkawan sahaja sesuai kowt!..tapi bila berkwan, pandaila2 jaga batas sikit.. perjalanan ko masih panjang lagi.. pk dlu harapan mak pak ko tuh! jangan nk pk pasal jantan jer..

lagi satu lagi! klo boleh , mulut tuh jaga sikit larr.. jangan nk lepas je kowt! kowang tuh sedar sikit, kowang tuh sape.. jgan nk leza jer.. jgn pk, semua owang boleh terima gaya dan kelakuan ko k.. kang dah kene letup! bawu ko nk pk soal maaf.. ak boleh cakap yang baik2 kat kowang, asl mulut ko mcm longkang sangat! kata member..tapi cm nie ker.. aku bkn member ko yang lain...ko kene tahu perbezaan aku dan ko!..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kunjungan ku!!