Saturday, November 20, 2010

ziefy sayonara hiroshi!! ( 21/11/2010)

aktiviti ari nie (21/112010)
- bangun pagi ( 10.30 pagi).. maklom larr ngoh cuti sem!!
- cari sarapan
 "bukak tudung salji, ada bihun sup!! masalah nyer, tak sedap kowt!! kata mak aku, dia beli kat pasar..
so, penyudah nyer, ak makan larr 2 3 suap jer.. yang lain, ayah aku abehkan..."

- aktiviti main masak2..
" menu ari nie :
a. nasi kerabu
b. sambal tumis kelantan
c. ulam kerabu
d. ikan celup tepung
e. keropok ikan
f sambal budu.

" aku ambil masa dua jam nak siapkan semua nie lorh.. dari pukul 12.00 t/hari sampai larr pukul 2.00 ptg kowt!!. paling lama nak siapkan bila aku kene uat kerje2 mise-en-place ( sape yg ambil kos pasal penyediaan makanan, kompirm dy tahu pe natang haram "mise-en place"). perkara asas kene uat sebelum kerja2 memasak!! dah larr aku yang uat sowang2 kowt!!.. tension.. klo kat kolej, kerja-kerja penyediaan bahan dilakukan secara kumpulan, so tak de masalah lorh..

banyak2 menu kat atas tuh, yg paling malas aku  nak uat adalah "ulam kerabu". cara penyediaan nyer senang tapi bahan-bahan ulam tuh banyak sangat!! nak kene potong halus2...huh..ade larr dalam 6 jenis ulam aku kene koje kan.. tapi rasanyer sedap bangat!! maklom larr, tangan anak mak pak aku lar kata kan..

tapi , menu nasi kerabu yang aku uat tak lengkap kowt! sbb tak de " sambal kelapa" , "solok lada". bukan ape, nak uat menu nie, kita kene guna kelapa.. so, kebetulan pulak kedai kat depan umah aku kelapa tak de lak!! urm..  mana larr ak nak cari kelapa nie!! klo aku jumpa buah kelapa tua, kompirm ak sanggup koje kan sampai ak dapat isi nyer.. tapi, bukan setakat buah, BATANG2 pokok pun ak tak jumpa..hahahaha

tapi menu ari nie mmg sedap kowt!! sbb mak pak ak tambah 2 kali kowt!! ikan daripada byk, tgl sikit jer..ulam n lain2 pun mengalami nasib yang sama seperti ikan tadi. alhamdulillah, lepas kempunan mak aku nk makan nasi kerabu!!

- pergi mac donald dengan Amar.
 ( rutin harian skang nie, sampaikan pekerja mac donald pon dah kenal kiter owang.. mane tak nyer, siang malam, kami duk lepak jer, mengabehkan duit n membazirkan letrik dowang sbb kami akan ber jam2 akn on9.)

- lepak kat padang kenanga!! opis wajib aku bila dah sampai pukul lima nanty.
ape lagi keje ak bila dah lepak padang, mendengar gosip2 baru dan segar pasal owang kampung yng berangan nk jd diva.

-  g jalan2 kowt!! pusing2 shah alam jer..
- update blog dgn tukar title, " kenangan kehidupanku" kpd "ziefy sayonara hiroshi"
sje je tukar pon, tak de maksud ape2 pon,, pe2 pon aku tetap anak jati negeri selangor!! tapi aku still anak perak.. senag citer 1 malaysia.

malam pulak, :
a. tak tentu lagi, ikut keadaan, kdg2 aku g on9
b. klo tak on9 pon, aku akan masuk opis aku pukul lapan pulak..( makin meriah dgn sambungan gosip yang tak abeh dibahas oleh perwakilan.)


plan yang tak jadi semalam:
- masak bihun singapore kat umah caca ( sebab:  tangguh minggu hadapan)

plan untuk besok pulak: ( 22/11/2010)
- nak uat kek kukus larr.. myb moist cake kowt!! ( itu pon klo rajin..)


--------------------------------------------------------------------------------------------------------
arri nie, fazli stacy baca blog aku!! hu3.. terkejut jugak aku, tetibe jer baca blog aku!! myb buku2 kat umah dia dah abeh kowt utk dibaca..hahahah (guro2 je yop). sonok sangat kowt bila dia bce blog aku.. ak dapt tahu dia bce blog aku bila dia tegur ak kat ym..hu3.. secara keseluruhannya, ak terasa indu pulak kat dia.. sekian lama menyepi, bwu skang dia nk muncul!! myb stacy masuk juara lagu kowt!! ahahaha.. pada masa teringt aku pd kenangan bila ak , dia n kawan2 fatahna  g red box kat lowyart!! perh.. best sangat!! terselah kesangapan mereka nk nyanyi lagu kot!!

rindu pulak aku kat ejart!! membe istimewa ak, entah mana dia kowt skang nie?? sehat ker? ak harap dia sehat selalu.. entah bila aku dapat jumpa dy nie.. teringt aku kat kenangan aku yang lepas!! sedey aku lorh..

pe2 pon, ak skang nie mengalami proses diet yang terlampau!! jgn marah k.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kunjungan ku!!