Tuesday, November 30, 2010

fikir dulu sebelum buat keputusan!!

pe2 pon aku nk ucapkan tahniah kat member aku
khairudin sbb dapat pointer exam yang baik
wpun sikit lagi jer ko nak dapat 
Anugerah Ketua Jabatan!!.

pe2 pon next sem ada lagi!!
so, blajar n study hard k.
aku yakin ko boleh pyer..

bagi aku " anak2 keluaran 17 semuanya baik dan cemerlang belaka."
" anak2 didikan cikgu ani ( guru tadika dulu) semuanya menjadi manusia"
hahahha... bangga cikgu ani tahu bila aku kaitkan nama dia dalam kejayaan ko!!

khairuddin
diploma hotel dan katering
politeknik sultan idris shah.

tahniah!!1

FIKIR DULU SEBELUM BUAT KEPUTUSAN

aku ade sowang member!
dia pye result kuwang baik kowt..
senang citer, result dia tak membolehkan dia utk ketahap yg seterusnya!
dia belajar kat institusi pendidikan bawah kerajaan.

sem nie sepatutnya sem terakhir dia belajar
sebelum dia di graduasi kan untuk mengesahkan sesi tamat belajar.
persoalannya, pointer dia tak mengizinkan..

aku dengar citer, dia skang nie nak berhenti pulak.
katanya " dia tak minat nk belajar dah n dah tak boleh nak teruskan lagi"
persoalannya!!
knp dari dulu lagi dia tak nak je berhenti dari belajar
npe bila skang dah dpt result
tetibe jer rasa fikir nak benti?.. aduyai!!

cbe pk leklok sebelum uat keputusan
klo dia benti dia akan rugi sgt:
antaranya:
- buang masa sgt ( ko dah belajar b'tahun2 tp ko nk benti pulak)
- buang duit ( lepas nie ko dah nk kene bayar pinjaman kowt!)
- lepas ni nk g mana 
" keje ker?? better dari dulu ko keje.. keje sbg ape? akan kilang.. klo ko blajar, ko ada pendidikan 
yang boleh ko memperolehi jawatan dalam kilang seperti kerani ker..
sebab ko ada tahap pendidikan!!

bila ko benti, ko akan gne balik SIJIL SPM kowt
klo keje kilang pon! ko akan keje ngn mat2 bangla n nepal..

pe nasihat aku:

nasihat aku adalah better ko blajar lagi
lantak larr repeat sem kowt!
lepas nie ko blajar leklok n fokus pada study..
ko just tinggal sem akhir jer nie.
ko perlu dapatkan ko pyer "???' ( sijil/ diploma)
ingatlah, ko perlu abehkan study ko jer
jgn uat keputusan  yang terburu2
nty ko menyesal kowt!

 dewan kuliah
jadikan tempat ini sebagai
tempat kita menimba ilmu!!



segulung sijil/ diploma yang di idamkan oleh pelajar!!


biarlah owang nk kata ape pon
i2 kehidupan ko
ape yg penting
aku dan yg lain
akan sokong ko pyer..
klo "cikgu ani tahu mesti dia kecewa kowt!'
pk larr, ape yg ko nak uat lepas nie
klo ko tak pernah nak pk masa depan..
jangan kerana hal ari  nie
ko mengorbankan kebahagiaan ko pada hari esok!!

kata2 akhir aku:
better uat solat istikharah..
mintak petunjuk dari Allah.
hanya Dialah yang dapat membantu ko untuk uat keputusan nie..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kunjungan ku!!