Saturday, November 27, 2010

ari nie ak balik kampung belah bapak aku!!

ari nie ( 27/11/2010) aku balik kampung belah bapak aku kat negeri sembilan (N9).
aku pun tak duga yang aku boleh balik kampung ari nie.
bukan ape, dah setahun aku tak balik kampung belah bapak aku.
ne tak nyer, aku setiap tahun balik kampung perak jer (belah mak aku)..
maklom lar, belah mak aku jer yang masih ada lagi "opah".

aku kali nie suka sangat balik kampung N9.
sbb aku nk tengok pe perubahan yang berlaku pada kampung ku
dan aku rindu pada sedara2 aku kat sana.
kebetulan pulak, kepulangan aku dan keluarga ke N9
adalah disebabkan  sepupu aku berkahwin ari nie.

berita perkahwinan sepupu aku nie sangat2 mengejutkan  aku ari nie
i2 pon bapak aku yg bg tahu aku.
sepupu aku nie ada pangkat DR. (Doktor).
so, kami sekeluarga dan keturunan belah bapak aku sangat bangga pada beliau dan keluarganya!.
lagi mengejutkan aku, hantaran perkahwinan bernilai RM20,000 kowt!
bapak mahal giler!!! tapi ble difikirkan balik..mmg patut larr 20K.
sbb sepupu aku doktor ( owang berpelajaran).. akan larr wang hantaran cikai2 je kowt..

perubahan pada kampung:
a. sepupu ku yang berkahwin ( dr. mimi) sangat cantik dengan busana perkahwinannya!.
b. sepupu aku yang lain sudah semakin membesar dan semakin bergaya.
c. rumah pak cik aku dah berubah wajah ( senang citer, dia dah pindah rumah baru diatas tanah nyer))

kedatangan aku disana, disambut baik oleh keluarga abg bapak aku!
aku pon bersalaman dengan makcik dan sedara aku yg lain. ( tanda hormat).
lauk pauk yang disediakan dalam majlis nie
amat menyelerakan dan mengikut selera owang kampung:
i. gulai lemak nangka
ii. ayam goreng rempah.
iii.  ikan bilis masak tempoyak. ( tradisi kowt)
iv. ulam-ulaman
dan macam2 lagi larr..nk tulis banyak sangat!!

so, wpun aku nie tetamu! aku tak nak larr biadap sangat tak nk tolong ringankan beban penanggah yang bekerja.
so, ak ambil keputusan utk menjadi " steward" atau bahasa kampung "cuci pinggan'
hahahha.. mmg best kowt! main air jer.. tapi penat larr gak
sbb banyak sgt nk kene basuh.. aku rasa aku basuh hampir 300 pinggan kowt!
itu ada lagi yang ak tinggal ( ak malas nk uat)..

semua penanggah wajib memakai baju khas yang disediakan oleh tuan rumah!
bapak r!!  kenduri kat shah alam pon tak de mcm nie, pakai bju khas bagai!!
tema kali nie warna merah dan meroon!! nice combination...

semasa aku dikampung! aku seringkali ditanya oleh sedara aku.
mereka menanyakan samada kau nie masih belajar atau kerja?
salah pulak!! owang kampung aku tak panggil belajar tapi mereka panggil "sekolah".
aku pun tanpa segan pilu, bg tahu larr yang aku masih lagi "sekolah".
dowang bangga ngn aku sbb aku amik bidang perhotelan
so, dowang nk sewa banquet scara free bila ak dh jd manager hotel nty..
hu3..bg aku, boleh jer.. tapi tak de larr free kowt! aku just manager jer..bukan pemilik.

setalah berjam2 aku kat sana, aku pon balik larr pulang ke shah alam..
uat pe aku nk berdiam lama kat sana
baju2 aku mana ada ka bawak..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

kunjungan ku!!